m a ® k u s  b  l  o  g

m a ® k u s b l o g

Skidåkning, resor, jobb och allt annat också...

Som hängandes i ett snöre

USA 2007Skapad av Markus Lind tis, april 24, 2007 22:49:23
Sista dagen i Vegas åkte vi på helikopter-picnic till Grand Canyon via Hower Dam, resan började dock med bil, närmare bestämmt en limo som hämtades oss på Hotellet och körde oss till Flygplatsen. Riktigt coolt att flyga helikopter, kändes ungfär som om själva flygkroppen hängde i ett snöre fastbundet i motorn. Efter en flygtur på ungefär 45 minuter via Hover Dam landande vi mitt i Grand Canyon djupa avgrund, där käkade vi picnic, drack skumpa och beundrade utsikten såklar. När maten och drickat var slut lyfte vi igen och flög tllbaka till syndens näste, innan vi landade igen tog vi några snabba överflygningar längs Las Vegas Strip.

Clip 1 - Takeoff from Las Vegas

Clip 2 - Takeoff from Grand Canyon

Efter flygturen som tog större delen av dagen fanns det självklart tid över till att lira lite Hold'em. Wynn ligger mitt över gatan till restaurangen där vi käkade middag så jag betämmde mig för att prova lyckan där. Gick sådär, lirade 4/8 FL, efter ungefär en timme bytte jag bord till NL 1/2, där gick det betydligt bättre. Allt som allt gick jag exakt 208 dollar plus, jejje vad ska jag säga, bättre än att ligga minus iaf :-)

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image

• Kommentarer(0)//www.lindflake.se/#post86

Welcome to fabulous Las Vegas

USA 2007Skapad av Markus Lind mån, april 23, 2007 18:36:17
Detta blir mitt första blogg-inlägg som är skrivet och postat från min telefon. Sitter i skrivande stund på plats 10, sektion 110, rad Q i Thomas Mack Centre, Las Vegas. I arenans mitt ska världscup-finalen i hästhoppning precis börja, resten av familjen är fulla av förväntan, själv funderar jag på att gå ut till närliggande Subway. Det hela sker mindre än en kilometer från världens poker-rums tätaste gata. Kan väl iofs om jag ska vara ärlig ta en taxi till "The Strip", men eftersom detta var huvudmålet för min hästtokiga familj samt att dom har köpt biljett även till mig blir det nog att stanna kvar...

Som tur är hann jag jag lira ett par timmar poker igår, spelade Holdem FL 3/6, fixed är inte riktigt min grej men med minimum buy-in $100 känndes det som en rätt lagom start. Väldigt löst spel, jag spelade dock jäkligt tight, knappt 10 händer på två timmar, dom jag fullföljde vann jag. Självförtroendet var på topp och jag bestämde mig för att byta bord, NL 1/2, $100 buy-in. Kom dock snabbt ner på jorden igen och lämnade bordet innan jag hade tappat hela rullen.

Även resten av familjen spelade lite, bland annat på en jättestor slot-maskin!

Tydligen är poker-rummet på Belagio grymt, blir till att spana in det ikväll.

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image

• Kommentarer(2)//www.lindflake.se/#post85

City of Angels

USA 2007Skapad av Markus Lind lör, april 21, 2007 23:49:34
Om du ska besöka ländet i väst, skippa då denna film-fabrik, spendera hellre en dag till i den fantastiska staden San Fransisco. LA har inget specielt att erbjuda, när du har sett Hollywood skylten, gått på Hollywood Blwd så är det liksom klart, går heller inte att förflytta sig utan att spendera en halvtimme i en taxi. Antar att det finns en massa människor som absolut inte heller med, tur dock att inte dom har skrivrättigheter till min Blogg :-)

Tillägg:

Hmm, ett väldigt negativt inlägg det där... Måste kanske förklara mig, samt skriva några postiva rader om denna änglarnas stad.

Vi gjorde som alla turister, gick på Hollywood blwd, såg stjärnorna och handavtrycken. Hittade några coola avtryck, bland annat Bruce Willis, Arnold samt Star Trex och Star Wars (observera avtrycken från C3PO och R2D2). Snubblade även som av en ren händelse på Chuck Norris stjärna, undangömd utanför ett sunkigt hamburge-hak, var bara tvungen att ta ett kort.

Vi tog även en promenad längs Rodeo Drive, en kort liten gata med en massa tomma butiker, kollade på en Driver (designed by Porsche), lite dyr för min smak, får bli en Ping G3 istället. Såg en Mercedes McLaren, det var nog det coolaste jag såg på den gatan, annars mest dussin bilar som Z3:or, Boxter's och ja ett gäng båtar (Porsche Cayenne), Ferrari lyste med sin frånvaro. Får mig att fundera det där, vem är det som köper dessa bilar, Z3:an är okej (Bond har ju kört den) men Boxtern och Cayenne:en är enligt mig Porches mest misslyckade bilar. Boxtern är för att citera Seinfeld (a question inside a puzzle wrapped in an enigma), varför? Nja, måste du fråga så kanske du är en potetiell Boxter köpare :-) Själv siktar jag på GT3:an, visst är oddsen emot mig, men jag kör under tiden mycket hellre en trimmad Saab 9-3 Aero än en Boxter.

Tillägg 2:
Glömde en sak, det vimlar såklart av Corvetter, men vad kan man säga om en bil som i årsmodell 2007 fortfarande har bladfjädrar bak, en kvarleva från när man körde häst och vagn i Californien kanske.

Är nu på väg till Las Vegas! Här ska spelas POKER!
Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image
  • Kommentarer(0)//www.lindflake.se/#post84

I'm Ingrid from Sweden

USA 2007Skapad av Markus Lind fre, april 20, 2007 03:26:00
Sitter i bilen på väg till San Simeon, försök hitta det på en karta! Det smarta hade varit att ta Highway 101 som ligger en bit innåt landet, istället åker vi på väg 1 som går längs med kusten från San Francisco till Santa Barbara, målet är Los Angeles. Varför? Svaret är enkelt, sightsing såklart, om vi ser nåt intresant så stannar vi, man måste ha lite okända faktorer i alla semester-resor. Frågan är dock vad man gör i San Simeon en Torsdag kväll?

Igår tog vi hyrbilen en Lincoln - Town Car över Golden Gate, på tlllbaka vägen hade vi siktet inställt på Bay Bridge men Ingrid (svenska rösten på GPS:en) ville annorlunda. Istället hamnade vi på Lombard Street, dit tog vi oss helt utan hjälp av elektroniska hjälpmedel dvs vi råkade se en skylt med samma namn som destiantionen vi sökte. Riktigt cool gata det där, enkelriktad, neråt med 180 graders svängar, tror nog dock att dom som bor där är jäkligt trötta på alla turister som använder deras gata som en nöjesfälts attraktion. Hmm vad gjorde vi mer igår, just just det ja, mer shopping såklart, när den kvinnliga delen av familjen fick reda på att det fanns ett Macys även i San Francisco så var det kört.

Nu måste jag kolla färdigt på Hot Fuzz, han inte se klart den under flygresan till San Francisco (restiden var ju bara sex timmar), eller kanke ska jag beundra den vackra kustvägen :-)

Tillägg:
Är nu framme vid delmålet San Simeon, resan längs kusten var jäkligt cool och klart sevärd. Under färden längs kusten stanande vi och käkade, stannade igen för att kollade på mer feta sjölejon sen stannade vi två ggr till för dom två obligatorika kiss-pauserna.

På frågan vad man kan hitta på i denna lilla by med exakt 100 invånare har jag inget svar, tur hotellet har high speed Internet.

• Kommentarer(4)//www.lindflake.se/#post83

If you're going to San Francisco

USA 2007Skapad av Markus Lind ons, april 18, 2007 16:51:13
Jag vaknar upp andra dagen i San Francisco till klarblå himmel, idag på programmet står, Golden Gate samt Lombard Street. Samt att övertygas resten av familjen att hänga med på GoCar eller Segway Tours. Gårdagen som också bjöd på fint väder börjades med en liten båtresa till Alcatraz, efter en dryg timme på ön förflyttades vi oss tillbaka tlll fastlandet för den obligatoriska turen på den klassiska spårvagnlinjen från Ghiradelli Square hela vägen till Embarcadero Station. Jag var till en början lite halv-skeptisk till denna "turistfälla", måste dock säga att det var tokigt häftigt, jag och far hade dom bästa platserna, hängandes utanför vagnen, resten av familjen abonernade på trygga sittplatser. Det hela kändes som en tur på Lisebergs-banan fast med en grym omgivning och utsikt. Man ser inte på bilderna hur brant det verkligen är, måste upplevas, så om du nångång har nöjet att vara i San Francisco, missa då inte denna klockrena "turist-fälla".

Ja just det, vi spanade även in sjö-lejonen på Pier 39, riktigt sköna fettklupar det där asså, påminner en del om amerikanare i allmähet, stora och högljuda. Eller det är i allafall dom flestas förutfattade mening, måsta dock säga, efter att nu ha spenderat en tid i detta land, har jag komit fram till att det inte stämmer alls. Alla man möter är grymt trevliga, hjälpsamma och rätt normla till storleken.

• Kommentarer(3)//www.lindflake.se/#post82

The pursuit of happiness?

USA 2007Skapad av Markus Lind tis, april 17, 2007 02:41:57
Så hände det då... det som händer iaf nångång under dom flesta lite längre resor, nämligen att nåt går lite snett. I detta fallet var det ett oväder tillsammans med en lite tveksam flygbiljett bokning av Swansson (vår resebyrå). Resultatet av detta blev en dag extra i New York på lyx-hotell visserligen men ändå, det var inte plannerat. Det positiva med det hela var att vi lärde känna en hel del sköna människor som var i samma situation som oss. Det är liksom då man vet att man har varit lite väl länge på en och samma flygplats, när man börjar känna igen både personal och medresenärer. Lyckades också på denna extra dag, under en shopping runda hitta två par grymt schyssta sneakers för bara 89 dollar, syrran hittade ny telefon, hennes tyska skräp funkade inte i USA.

Sitter nu på planet på väg till San Francisco och undrar hur lång tid det kommer ta innan det börjar införas WiFi på flygplan, eller finns det kanske? In-flight movie idag är The Pursuit of Happiness med Will Smith, verkligen en sån typ av film där det räcker med att se trailern, nåt i stil med, fattig kille blir rik, based on true event, the american dream, bla, bla... Det får mig att fundera, hur dålig är en film om jag inte ens orkar kolla på den när jag har 6 timmar att fördriva och inte nåt annat att göra?

San Fransico kommer bli sweet, dom flesta av våra "nya vänner" som vi träffade på flygplatsen var därifrån och har gett en del tips på vad vi måste göra samt vad vi ska undvika. Mitt mål är att göra som dom gör i bland annat Bullit och The Rock, nämligen att flyga över back-krönen med en cool amerikansk muskel-bil, vi har ju bokat bil, full försäkring har vi också så det ska nog gå bra :-)

Bigfogar en bild tagen med MacBook:ens kameran på Pappa som somnat i sätet närmast fönstret, det tär på gamlingarna att resa.
Blog Image

• Kommentarer(2)//www.lindflake.se/#post81

Världens coolaste stad!

USA 2007Skapad av Markus Lind lör, april 14, 2007 22:59:53
Vanligtvis tycker jag inte om att se ut som en turist men i New York spelar det ingen roll, det går ändå inte att dölja då man som besökare tittar mer uppåt skyn än rakt fram. Första dagen i New York började med en guidad buss tur, där man fick se New York i komprimerad form, bussen stannade även på ett par ställe bland annat vid Operan, Empire state, FN huset och Ground Zero. Efter detta var det promenad som gällde, det bästa sättet att se en stad som New York. Jag fick min vilja fram och det första stället vi gick till var Apple Store, grymt cool affär med med alla Apple prylar i värden. Efter att resten av familjen tröttnat på alla iPods tillbehör försatte vi upp längs fifth avenue och alla dessa äffarer. Det du inte hittar här hittar du nog igen annanstans heller... Andra dagen började vi med att hoppa på den röda tunnel-bana linjen till South Ferry station. Tanken var väl att ta båten ut till frihetsgudinnan, men vi nöjde oss med att betrakta henne från där vi stod. Efter detta var det dags för shopping och Macys, världens största varuhus, som om inte det var nog försatte vi efter detta med att promenera längs fifth avenues alla coola affärer som vi inte hann med förstadagen. Dagen avslutades med en promenad i Central Park i det fina vädret.

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image

• Kommentarer(2)//www.lindflake.se/#post80

På tåg

USA 2007Skapad av Markus Lind tor, april 12, 2007 08:32:04
Nu är vi äntligen på väg eller rättar sagt på tåg till Katstrup, slutdestination är New York. När vi sett och gjort det viktigast där blir det flyg vidare till San Francisco resan avslutas i Las Vegas, färdmedlet till detta syndens näste blir bil, vi är ju trots allt i bilens hemland.

Jag ska försöka blogga lite från resan olika delmål, så om du vill följa familjens Lind i USA 2007, kolla denna sida snart igen, en sak till kom gärna med tips om saker vi inte får missa på vår resa.

Resans första bild är Pappa som sorterar biljetter på Nässjö centralstation.